Lobuche - Reisverslag uit Lobuche, Nepal van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Lobuche - Reisverslag uit Lobuche, Nepal van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Lobuche

Door: vanderlugt

Blijf op de hoogte en volg Ger

04 April 2012 | Nepal, Lobuche

Vanmiddag net voor de lunch aangekomen in Lobuche. We zitten nu op 4900 meter hoogte en zijn in de vallei waar ook de Everest staat. Dit is ook de meest gebruikte route daarnaar toe dus is het erg druk onderweg. Veel yaks die het basiskamp bevoorraden en ook veel trekkers zoals wij die op weg zijn naar het basiskamp of al weer op de terugwewg zijn. Lobuche bestaat ook uit niet meer dan veel theehuisjes waar je als trekker kunt eten, drinken (vnl thee) en kunt slapen. De kamers zijn meestal klein met 2 bedden en ruimte waar nog net je tas en je rugzak kan staan. Het toilet is dan ergens aan het eind van de gang, soms 2 dan kan je kiezen soms is er maar 1 en als er iemand vaak naar het toilet moet snachts dan is het dringen.
Gisteren ziijn we de ChoLa pas overgestoken om van de ene vallei naar de andere te komen. Omdat het weer altijd onzeker is moesten we al om 4 uur op en zijn we om 5 uur vertrokken. Het eerste half uur moesten we een hoofdlampje op en dicht op je voorganger lopen om te zien waar het pad was. Toen het wat lichter werd ging de groep ook iets uit elkaar lopen. We stegen de eerste 2 uur behoorlijk tot ongeveer 5100 meter, daarna daalden we we weer. Toen begon de klim naar de pas. Die was heel lastig heel veel losse stenen waar we over heen moesten. Ook gewoon wandelen was er niet meere bij, vaak moest het op handen en voeten. Na 4,5 uur kwamen we boven op 5330 meter. Aan de andere kant van de pas was inmiddels de bewolking toegenomeen en was het gaan sneeuwen en hagelen. Ook het afdalen moest op handen en voeten met als extra handicap dat het ook nog eens glad was dooe de sneeuw. Het was ook erg koud die dag. Het water in de veldfles was bevroren dus veel drinken kon niet en de meegenomen snickers waren ook keihard. Je begrijpt op deze route was geen theehuisje te bekennen om wat thee te drinken. Uiteindelijk na 7 uur onderweg geweest te zijn kwamen we doodop bijonze slaapplaats aan. De route van vandaag was welliswaar kort, slechts 3 uur, maar we hadden nog steeds de tocht van gisteren in onze benen.
Morgen gaan we nog een stukje hoger en bezoeken dan het Everest Base Camp. Ook weer een lange dag en vertrekken we om 5.30 uur. We zien wel hoe dat verloopt. De dagen erna gaan we weer naar beneden.

• 04 April 2012 - 12:02

Marianne:

Ik heb heel veel respect voor jullie. Wat een zware tocht moet dat zijn. Succes met de klim naar het Everest Base Camp.

• 04 April 2012 - 12:23

Jos:

dat moet een zwaren dag geweest zijn maar ja zet hem op en geniet van de klim groetjes [vader van lars[

• 04 April 2012 - 17:01

Els En Bernard:

Gonda en Ger,en dan ook nog tijd om zo'n verslag te maken. Petje af hoor. Het lijkt me onwijs zwaar, maar hoop dat jullie genieten. Het is wel heel bijzonder. Groetjes Els

• 04 April 2012 - 23:48

Ans Dietvorst:

Het is wel heel zwaar. Petje af

• 05 April 2012 - 15:38

Jean Kleijnen:

Eén troost, ook hier is het koud, alhoewel het water nog niet bevriesd. Tocht klinkt heftig en indrukwekkend, veel plezier en succes bij het vervolg.
    groeten, jean en trudy

• 07 April 2012 - 12:14

Dien:

Hier met dien,

wat knap van jullie dat je dit doet.
    wel leuk dat reisverslag.
    Zijn nu bij Joke. groetjes van ons.
    xxxx