Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Darwin

Blijf op de hoogte en volg Ger

28 November 2013 | Australië, Darwin

Gisteravond zijn we aangekomen in Darwin na enkele zeer lange reisdagen en veel indrukken van de Australische outback. Wat is dat leeg en wat zijn die wegen lang. Onze eerste stop na Marree was Coopers Pedi. dat is een mijnstadje midden in de woestijn en daar wordt nog steeds opaal gevonden. Omdat het er zo heet kan zijn, wel tot 50 graden, wonen de meeste mensen onder de grond. Alleen de aboriginals niet die wonen in huisjes boven de grond, die kunnen bliojkbaar beter tegen de warmte. Iedereen mag voor 50 dollar 3 maanden graven in een stuk grond dat hij zelf kan bepalen. De grond is echter erg hard dus heb je boormachines e.d. nodig om de grond in te komen en dan maar hopen of je tegen een opaal lijntje aankomt. Als dat zo is dan kan je vergunning verlengd worden anders propbeer je het ergens anders nog eens. Zo zijn er vele gaten gegraven in de grond, die niet meer worden dichtgegooid en dus gevaarlijk zijn als je daar zomaar het land inwandeld. Ons hotel was ook onder de grond in een oude opaalmijn. We kregen daar ook een rondleiding. Heel bijzonder met een constante temperatuur van ongeveer 22 graden zowel zomers als winters. De ruimte waar we verbleven was erg ruim. Dat hebben ze zo gedaan omdat er normaal niet meer gegraven mag worden in de stad maar voor woning/hotel uitbreiding mag dat nog wel. Dus dat wordt erg ruim gedaan om daarmee ook weer opaal te vinden.

De dag erna hadden we een lange reisdag om 700 km te overbruggen, deels dirtraod deels op asfalt. We rijden nu de grens over van Zuid Australie naar de Northern Terretories. dat is geen staat en willen ze niet worden ook omdat meer regels met zich meebrengt. Je kan dit hele grote gebied een beetje vergelijken met het oude wilde westen in Amerika. Vooral veel woestijn, van heel weinig begroeiing tot ietsje meer begroeiing maar overdag heet tot zeer heet.We zien onderweg ook enkele kamelen. De volgende dag gaan we een wandeling maken in King Canyon. Omdat het heet wordt vertrekken we al om half 6 in de ochtend zo zien we ook de zonsopgang in de canyon. Het is eerst een stuk klimmen en boven aangekomen lopen we over de kim van de canyon en hebben erg mooie vergezichten over de canyon en het omringende land.
Na de wandeling rijden we naar de camping bij de Ulura (Ayers) rock.
Er is daar een zwembad waar we dan ook gebruik van maken na een lange rit in de bus.
Om 6 uur gaan we op weg om de zonsondergang te zien bij de Uluru rock. Die veranderd van kleur naarmate de zon lager komt. We hebben echter pech want de zon is achter de wolken dus de kleuren vallen een beetje tegen. De lucht betrekt zo erg dat alle mensen die daar staan meer oog hebben voor de bliksemschichten dan voor de rots.
Op de terugweg worden we afgezet bij een restaurantje waar we zelf kunnen bbq-en. We zijn nog maar net bezig als de onweersbui losbarst. Ik heb niet zoveel water zien vallen in die paar uur als nu. Na het eten zijn we snel naar de camping teruggegaan met de shuttlebus die daar is. op de camping aangekomen hebben enkele reisgenoten alle tenten onder een afdakje gesleept om ze te behoeden voor wegwaaien of vollopen met regenwater. Gelukkig maar. Nu blleef de schade beperkt, al waren de meeste spullen erg nat.
De volgende dag eerst de spullen uitgehangen en gedroogd. Om 10 uur zijn we dan toch weer naar de rots gereden en degene die dat wilden (7 personen) konden om de rots heenlopen, waaronder wij. De anderen konden wat kleiner wandelingen maken.
Omdat de schade aan de tenten toch wel groot was is er door de reisbegeiding besloten dat we de volgende nacht in een cabin konden slapen, we moesten nl de volgende ochtend weer vroeg op voor de volgende tocht.

We rijden nu naar Alice Springs, een afstand van in totaal 500 km. Een groot deel van de rit hadden we al gemaakt toen we naar Uluru reden. Dus wel enkele stops maar niet veel bijzonders gezien.
In Alice springs hebben we wat inkopen gedaan voor de treinreis. Om 5 uur werden we ingecheckt en om 6 uur reden we weg. De trein was intotaal 710 meter lang, incl 2 locs en een wagon met auto's.
We zaten in brede vliegtuigstoelen met veel beenruimte. Die konden we naar achteren verschuiven om te kunnen slapen. We hebben in het restauratie rijtuig lekker gegeten.

Om 9 uur waren we in Katherine en werden we opgehaald door een busje en een nieuwe toerguide. Met hem hebben we het Kakadupark verkend waar oude aboriginal kunst was te zien op de rotsen. Ook hier hadden we regelmatig een felle onweersbui dus werden we niet in een tent maar in een cabin ondergebracht. ook hier nog gewandeld en gezwommen in een watervalletje.
Aan het eind van de dag zijin we naar Darwin gereden. Hier hebben we vandaag en morgen de tijd om het stadje te verkennen voordat we naar Cairns vliegen voor de laatste dagen.

• 28 November 2013 - 13:17

Kleynen:

dag G en G,
    Wat een mooi verslag van de reis. Wij genieten. Niks over vliegen in de zin van zoemers rondom het hoofd gelezen. Geen hoeden moeten kopen. Dat horen we wel als jullie thuis zijn. Geniet nog maar even. JenT

• 29 November 2013 - 09:55

Ilone Van Schieveen:

Hoi Ger en Gonda, wat een geweldige reis maken jullie! Geniet van de laatste paar dagen. Groeten van Henk en Ilone

Verslag uit: Australië, Darwin

Rondreis Australie

Op 6 november a.s. vertrekken we, voor een 29 dagen durende rondreis, naar Australie. Na de vlucht via Hong Kong verblijven we drie nachten in Sydney, met bijna vijf miljoen inwoners de grootste stad van het land. We hopen daar het symbool van de stad en van Australië, het Opera House aan het felblauwe water van de haven te kunnen bezichtigen. Hiervandaan hebben we een schitterend uitzicht op de befaamde Harbour Bridge (die we niet gaan beklimmen).

Vanuit Sydney rijden we door een uitgestrekt heuvellandschap naar het nationaal park 'Blue Mountains'. Dit gebied behoort tot de 'Great Dividing Range' en is gevormd uit reusachtige zandstenen plateaus waar ruim 600 verschillende soorten eucalyptusbomen voorkomen. Hier kunnen we mooie wandelingen maken.We hopen dat de grote bosbranden dan inmiddels zijn geblust en dat we dit gebied in kunnen.

Vanuit de Blue Mountains rijden we via de Abercrombie Caves naar de hoofdstad Canberra. Hier verblijven we 1 nacht. We rijden in ongeveer vijf uur naar het oude goudzoekersstadje Beechworth, in de mooie Ovens Valley. In dit stadje zijn veel gebouwen uit de 'Goldrush' bewaard gebleven. In de heuvelachtige omgeving kunnen we wandelen.

Daarna rijden we door naar Melbourne. Melbourne is met ruim vier miljoen inwoners de tweede stad in Australië, maar staat gevoelsmatig bij veel Aussies op nummer één. In Melbourne zijn, op loopafstand van ons hotel, talloze musea, restaurants en parken.

Na Melbourne volgen we de Great Ocean Road langs de grillige kust die dag in dag uit bestookt wordt door de machtige golven van de oceaan. Door dit voortdurende geweld van het water zijn er indrukwekkende rotsformaties ontstaan waarvan de 'Twelve Apostles' de bekendste zijn. Onderweg maken we een wandeling in het 'Tower Hill State Game Reserve'. Dit beschermde gebied bestaat uit een oude, dichtbegroeide krater waar we vrijwel zeker koala's zien. Ook emoes en kangoeroes komen hier veel voor. We overnachten langs de Great Ocean Road in Warrnambool en Robe.

Vanuit Robe is het ongeveer vier uur rijden naar Adelaide. Adelaide telt ruim een miljoen inwoners en is de hoofdstad van South Australia.
We verlaten Adelaide en rijden via wijngaarden en kleine dorpjes, noordwaarts de droge outback in. Dit kan natuurlijk uitlopen als we vertraging oplopen in de wijnstreek Barossa en Clare Valley.Na een vroege start maken we een stop in het plaatsje William Creek, de ‘kleinste nederzetting van Australië”. Het enige, dus belangrijkste bouwwerk in William Creek, is de pub.

Onderweg naar Coober Pedy passeren we de 'dingo fence'; een hek met een lengte van 9600 kilometer dwars door het land, tegen de verspreiding van de dingo, de Australische wilde hond. Ten noorden van het hek is de dingo een beschermd dier en ten zuiden ervan schieten boeren ze soms neer, om hun schapen te beschermen. De leegte en verlatenheid van dit uitgestrekte gebied is fascinerend. Coober Pedy, in Aboriginaltaal 'blanke man in een gat', dankt zijn bestaan aan de vele avonturiers die hier op zoek gingen naar het waardevolle opaal. Vanwege het extreme klimaat (in de zomer kan de temperatuur hier oplopen tot 45°C) speelt een groot deel van het dagelijks leven zich onder de grond af. Huizen, winkels, hotels, musea en twee kerken zijn in de rotsen uitgehouwen. Uiteraard volgen wij het voorbeeld van de lokale bevolking en slapen we in een eenvoudig rotshotel.

Vanuit Cooper Pedy rijden we in negen uur door prachtige landschappen naar Kings Canyon, waar we overnachten. De volgende ochtend starten we vroeg met een wandeling door de spectaculaire kloof van deze Kings Canyon.

Daarna rijden we door naar Yulara Village, de kampeerplaats bij Ayers Rock, ongeveer 20 kilometer van 'the rock'. Dit is een modern complex met onder andere een prima camping met goede voorzieningen, waaronder zelfs een zwembad, winkels en uitgaansgelegenheden. Ayers Rock, voor de aboriginals Uluru, is de grootste monoliet ter wereld en hét symbool van Australië. De kolos trekt veel bezoekers en dat is niet voor niets.
Op een half uur rijden liggen de Olga's, imposante rotsen die de Aboriginals Kata Tjuta noemen. De grootste Olga reikt tot 546 meter en is daarmee zelfs hoger dan Ayers Rock.
De volgende dag rijden we in ongeveer vijf uur naar Alice Springs waarvandaan we met de beroemdste Australische trein, ‘The Ghan’, in comfortabele stoelen in ongeveer zestien uur naar Katherine reizen.

Van Katherine rijden we naar Kakadu, een van de mooiste en grootste nationale parken van het continent. Het gevarieerde landschap omvat stukjes regenwoud, moerasgebieden met mangrovebossen en zandsteenplateaus, waarvan watervallen zich naar beneden storten.
Na het Kakadu park te hebben bezocht rijden we naar Darwin.

Vanuit Darwin vliegen we in twee en een half uur naar Cairns.
Cairns, een moderne stad met ruim 150.000 inwoners, is de belangrijkste uitvalbasis voor de noordelijke eilanden van het Great Barrier Reef. Behalve snorkelen en duiken, kunnen we ook leuke excursies maken, zoals een rit over de Kurandaspoorweg of een ‘raft’-tour.

En dan zit het er weer op en vliegen we vanuit Cairns, via Hong Kong, terug naar Amsterdam waar we op 4 december aankomen. Ruim op tijd dus om de verjaardag van Sinterklaas te kunnen vieren.