Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Cartagena - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Cartagena

Blijf op de hoogte en volg Ger

25 November 2014 | Colombia, Cartagena

Gisteravond aangekomen op ons laatste adres Colombia, nl Cartagena. Cartagena ligt aan de Caraibische kust, dus erg warm en vochtig. Maar o zo leuk. Gisteravond laat aangekomen met de bus vanuit Santa Marta, na 5 uur rijden met 2 keer een plaspauze van 5 minuten waarbij we ook nog snel iets te eten en/of te drinken konden kopen. Dus bij een stalletje aan de snelweg, je staat dan even stil op de vluchtstrook en doet je ding. Ka je je dat al voorstellen op de A2 of A9?
De bus had ons die middag opgehaald bij ons hotel in Santa Marta en zou ons afzetten bij het hotel in Cartagen, maar voor de stadsmuren stopte de bus en nadat de chauffeur eerst 2 colombianen eruit had laten gaan en de weg wees door de stadspoort moesten wij meekomen. Ik zei nog tegen hen, waar is het hotel en je moet ons voor de deur afzetten. Maar in vlot spaans werd ons het een en ander verteld wat we niet begrepen. Toen iets langzamer zei hij dat hij een taxi betaalde om het laatste stuk te gaan. De taxi stond al achter de bus en daar werden onze koffers in gezet, wij pasten er zelf nog net bij en de stad in. We begrepen toen ook iets beter waarom de bus er niet inging, want de straatjes waren zo smal en er waren zoveel mensen op straat dat het lastig rijden was. Ook onze taxichauffeur wist niet helemmal waar we naartoe moesten en heeft het wel 6 kerr gevraagd, he amigo tegen iedereen incl. een agent. Uiteindelijk werden we voor de deur afgezet, het was inmiddels 21.45 geworden. Ze hadden op ons gerekend, gelukkig. We kregen een mooie kamer van 2 verdiepingen, we slapen op de vide en beneden is de zithoek en badkamer.
Na een heel uitgebreid ontbijt kwam de gids voor onze geplande stadswandeling. Hij vertelde veel en liet ons alle oude stadswijken zien incl het huis van Marquez.
Nu hebben we even siesta want het valt niet mee om in de zon en 30 graden rond te lopen, dat waren we niet gewend in de bergen.
De komende dagen kunnen we op ons gemak verder de oude stad verkennen.

Na onze aankomst in Minca, reden we de volgende ochtend met jeeps door naar de lodge van Pro Aves (soort natuurbeschermingsorganisatie) op 2000meter hoogte. De weg zat vol mert diepe kuilen en was op plaatsen modderig. Gelukkig dragen we allemaal bergschoen of hoge laarzen want anders zijn sommige wegen niet te belopen. Tijdens het rijden werden we behoorlijk door elkaar geschud, gelukkig mochten we af en toe wat wandelen.
De lodge had hele leuke huisjes, al rook het wat vochtig. Elk huisje had grote ramen waardoor je het bos inkeek. Als we niet in de wolken hadden gezeten dan hadden we vast veel kunnen zien.
De volgende ochtend zoude we met de jeeps verder de bergen op rijden om boven de zonsopgang te kunnen zien. Echter, we konden niet zo snel rijden als gedacht dus was de zon al op toen we stopten. Dit was echter nog niet de top. De gids zei dat de auto,s niet verder konden dat we de rest moesten lopen. Wij dus met rugzak, camera en water de resterende 250 meter omhoog lopen. Daar bleek een militair kamp te zijn ter bewaking van zendmasten ed. Het uitzicht was mooi al stonden er enkele bomen die dat lastig maakten. In ons beste spaans vroegen we aan de militairen of we niet iets higer mochten komen, dan zouden we geen last hebben van de bomen. Maar werd ook, lachend, afgewezen. Dus wij weer naar beneden, bleek dat de gids een ander uitkijkpunt had bedoeld, slechte 25 meter van de auto,s vandaan. Dat hadden we niet begrepen.
Een aantal gingen nog vogelen, Gonda en ik besloten 7 km naar beneden te lopen. Met enkele stops waren we na 2 uur dalen weer bij de lodge.

Na de lunch met de jeeps, via Minca naar Santa Marta. Een mooi hotel, slechte voor 1 nacht. Met elkaar gegeten als afscheidsdiner.
De volgende ochtend de laatste gezamenlijke activiteit. Met de bus naar mangrovebos en daar rondgevaren met 2 erg wankele kano,s. Ons was geadviseerd, doe maar slipprs aan, aan het einde van de boottocht had iedereen naate, zoute sokken van het binnenstromende water als we weer schuin gingen.

Terug in Santa Marta kon iedereen zich omkleden en namen wij afscheid van de groep die op weg ging naar Amsterdam via Bogota en Londen.

Onze bus naar Cartagena zou een uurtje later komen maar die was 1 1/2 uur vertraagd dus hebben we het grootste deel in het donkerr gereden.

• 25 November 2014 - 21:47

Sandra:

Geniet nog lekker even van de rust en het mooie weer. Wij hebben hier al de 1ste nachtvorst gehad :)

• 26 November 2014 - 09:11

Marianne:

We hebben met plezier (en herkenning) jullie reisverhalen gelezen. Geniet van de laatste dagen van jullie vakantie.
    Marianne

• 26 November 2014 - 09:54

Trudy:

Nog. Heel even genieten en dan zit het er al weer op. Wij hebben genoten van jullie verslag en kijken uit naar jullie verhalen thuis. Geniet nog even. Jean en trudy

• 26 November 2014 - 21:51

Ilone En Henk:

Zo te lezen was het weer een avontuurlijke vogelreis. Al hoe wel dit keer heb ik je minder over de vele vogels horen vertellen. Probeer je ze wel allemaal uit elkaar te houden voor de ondertiteling van de foto's! Geniet nog van de laatste dagen van deze vakantie. En geniet van de warmte daar. Hier is het koud geworden. De wintertijd breekt nu echt aan. Groetjes van Ilone en Henk