Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Broome - Reisverslag uit Broome, Australië van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Broome

Blijf op de hoogte en volg Ger

23 September 2019 | Australië, Broome

We zijn inmiddels bijna een week verder en zijn vanmiddag aangekomen in Broome. Het 1e deel van de reis zit er op nadat we ongeveer 4000 km hebben gereden.
De afstanden zijn enorm groot dus ook de reisdagen. De bus heeft gelukkig airco en de chauffeur kan goed wakker blijven, wij daar en tegen vallen geregeld in slaap tijdens de busrit over niet al te goede wegen. Ook stoppen we gelukkig regelmatig om wat te eten of te drinken. Soms is eer een winkel/restaurantje bij een benzinestation. Soms alleen een parkeerplaats waar we onze lunch eten.

Na Coral bay gingen we naar Yardi Creek, niet meer dan een camping bij het stadje Exmouth. Hier ligt een heel groot rif, wel iets kleiner dan het Great Barrier rif maar wel in een betere conditie. We hebben ons ingeschreven voor een boottocht om walvissen te zien die deze tijd langs de kust zwemmen. Een deel van de groep ging snorkelen met walvishaaien. We werden opgehaald bij de camping en vertrokken naar het rif. iedereen mocht daar snorkelen om te wennen aan de pakken en de deining etc. Ook degene die alleen voor de walvissen hadden ingeschreven. Daarna naar diep water en dmv vliegtuigjes die vanuit de lucht konden aangeven waar de walvishaaien zwommen ging de boot erop af. Er zijn in totaal 3 walvishaaien gespot en de snorkelaars konden die in het water bekijken.
Na de lunch aan boord dachten we dat er nu naar walvissen zou worden gezocht. Maar het feestje was afgelopen. We hebben hierover geklaagd bij de kapitein. Na overleg met zijn thuisbasis mochten wij, die voor de walvissen kwamen, ;savonds nog een sunset tour doen alleen om walvissen te spotten. Dat hebben we gedaan natuurlijk. De walvissen zaten ook aan de andere kant van het schiereiland en waren daar veelal met jong aan het rusten van hun reis. Ze leerden het jong dan ook om uit het water te springen. zo hdden we toch nog en geslaagde dag.

Op naar het Karijini National park een afstand van 600 km. Dus vroeg op en laat aankomen. Onderweg wordt de natuur steeds ruiger. Er wordt in die buurt ook ijzererts gewonnen en zien veel vrachtverkeer langs komen.
We verblijven op 2 verschillende campings in vooropgezette tenten. We slapen op een campingbedje met daarop een swag. Dat is een matje met daarom heen een overtrek van zeildoek. Vroeger gingen de arbeiders met een swag langs de boeren voor werk. {kijk ook naar het liedje Waltzing Mathilda, Mathilda is de swag en waltzing is lopen}

Vanuit deze campings verkennen we het nationle park. Veel canyons en natuurlijke meertjes waar we ook in hebben gezwommen. We wandelen veel in die omgeving. De warmte is wel te doen omdat het ook veel waait.

Onderweg naar Broome komen we langs Port Hedlund waar de ijzrerts wordt verscheept naar china. Hier zien we veel roadtrains met wel 4 wagens er achter. We overnachten nog in een cabin bij Pardoo station. Dit is een grote boerderij van vleeskoeien. Het heeft ongeveer 2000 vierkante km aan grond maar om iets bij te verdienen hebben ze ook een camping ingericht met o.a. cabins met 2 bedden om te overnachten. Langs deze weg zijn er veel stations {=boerderij} die dit doen.

Morgen nog wat rondkijken in Broome. Een stadje van 15000 inwoners en dan door naar de Kimberley met een zwaardere truck. Dat wodt 7 dagen kamperen zonder bereik of winkeltjes. Dus morgen ook weer inkopen, drankjes en hapjes.
In Darwin hopen we weer wifi te hebben zodat ik kan melden hoe e.e.a. is verlopen.

• 23 September 2019 - 17:35

Marianne En Paul :

Lijkt ons erg indrukwekkend zo n lange roadtrain. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen in Kimberly.

• 25 September 2019 - 14:38

Jean:

Hoi beiden,
    Klinkt allemaal erg interessant, maar ook pittig, mooi dat de bus airco heeft en de chauffeur is uitgeslapen. veel plezier in Kimberley, benieuwd naar de ervaringen.
    Groeten uit Alkmaar