Weer terug in Namche Bazar - Reisverslag uit Nāmche Bāzār, Nepal van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Weer terug in Namche Bazar - Reisverslag uit Nāmche Bāzār, Nepal van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Weer terug in Namche Bazar

Door: vanderlugt

Blijf op de hoogte en volg Ger

08 April 2012 | Nepal, Nāmche Bāzār

Vrolijk Pasen allemaal. Hier merken we er niets van, op zondag wordt ook gewoon doorgewerkt. Zowel op de route met aanvoer van levensmiddelen en andere spullen als in Namche bij het bouwen van huizen. Of ze hier ook rustdagen kennen weet ik eigenlijk niet.

We zijn vanmiddag aangekomen in Namche Bazar, de grootste "stad" in de regio. Alle toeristen komen hier langs richting het EBC of op de terugweg. Dus wij ook.

Na Lobuche zijn we verder gelopen naar GorakShep, dat is het hoogste dorp en licht het dichts bij het Basecamp. Gorakshep ligt op 5180 meter. We zijn die dag (weer) vroeg op want als we in Gorak Shep aankomen kunnen we even iets eten en dan na een korte stop gaan we door richting het Basecamp. Dat ligt op 5300 meter en het pad is in de ochtend nog niet zo druk. Het basecamp is een vrij groot gebied waar al veel tenten zijn opgezet voor de vele expedities die de komende maanden zullen proberen de top te halen. Wij lopen niet tussen de tenten door maar kunnen van een uitzichtspunt over het gebied kijken. De Everest zelf zie je niet vanaf deze plek maar wel de ijsmassa die de klimmers elke keer als ze vertrekken vanuit het basecamp naar camp 2 bv overheen moeten. Een hele opgave opzich.
Als we na 2 1/2 uur bij het basecamp zijn maken we een groepsfoto en gaan weer terug naar Gorakshep. Daar doen we niet veel anders dan op de andere plaatsen waar we overnachten, we eten er en drinken er en praten wat of gaan op bed liggen. Dat klinkt vrij saai maar die "wandel"tocht is voor ons vrij zwaar en we willen daarvan wel goed uitrusten.

De meesten van de groep gaan de volgende ochtend om 5 uur de Kalapattar beklimmen. Wij vinen dat iets teveel dus blijven in bed en kunnen dan op normale tijd ontbijten. Wij gaan dan ook met ons kleine groepje vast onderweg naar Dengboche.
De groep die wel de beklimming doet heeft pech want er is weinig uitzicht. Het had nl de hele nacht gesneeuwd en er lag zeker 10 cm verse sneeuw. Daarbij hingen ook alle wolken nog om de bergen heen. Op weg naar Dengboche hebben we ook de ochtend nog sneeuwbuien. Is de route slecht beloopbaar, want glad. Het is desondanks nog steeds erg druk. Veel trekkers die net als wij afdalen maar ook trekkers die nog naar het EBC willen. Daartussendoor yaks en andere dragers die het basecamp en de theehuizen moeten bevoorraden.

Het lopen naar beneden is minder zwaar dan de kou zowel onderweg als in de theehuizen. Daar wordt de kachel pas aangemaakt als er voldoende toeristen binnen zijn. De kachel wordt gestookt met yakpoep en dat brand wel maar geeft minder warmte.
Om ons (af en toe) te kunnen wassen kan je een teiltje warm water kopen dat is erg lekker. Bij hoge uitzondering is er ok wel eens een warme douche te krijgen.

We gaan over het algemeen vroeg naar bed. het wordt vaak niet later dan half 9. Omdat we moe zijn en toch minder goed slapen als thuis omdat je er vaak uitmoet omdat we veel vocht moeten drinken op deze hoogte. Als we geluk hebben is het toilet op de gang, soms zoals afgtelopen nacht zijn de toiletten buiten en moet je je ook nog goed aankleden voordat je er naartoe gaat. Ook vannacht sneeuwde het weer, gelukkig niet zoveel als eerder. Als je dan smorgens wakker wordt en de zon op de bergen ziet schijnen met die nieuwe sneeuw dan begrijp je pas waarom je hier bent.

De volgende 2 dagen zijn relatief korte en eenvoudig wandeldagen, alleen dalen. Af en toe Nepali vlak. Bij Lukla dan weer iets klimmen.

Als we daar zijn dan proberen we de volgende dag direct een vlucht te krijgen naar Kathmandu. Het komt nl wel eens voor dat als er geen zicht is er ook geen vluchten zijn en dat willen we niet graag.

Nog 2 leuke dagen voor de boeg van een trektocht die we, door de uitzichten en ontberingen, niet hadden willen missen.

• 08 April 2012 - 10:07

Jean:

Pet af en en diepe buiging!

• 08 April 2012 - 10:14

Sandra:

Goed gedaan hoor. Ik doe het jullie niet na. Tot volgende week.xx

• 08 April 2012 - 11:42

Marianne:

Ook vanuit Doorwerth alleen maar diep respect en bewondering voor jullie tweetjes. Succes met de twee laatste dagen en kom veilig weer thuis!

• 08 April 2012 - 11:46

Jos (vader Van Lars :

heel mooi dat julie het gered hebben wand het is niet niks doe toch maar voorzichtig met de afdaaling al lijkt het makkelijk groetjes en tot de volgende e mail

• 08 April 2012 - 12:25

Christel:

Succes met de laatste loodjes :)

• 11 April 2012 - 13:58

Ans:

Geweldig wat jullie allemaal doorstaan hebben, maar zeker de moeite. Het was zeker koud. Ik heb me afgevraagd of ik zo'n tocht zou kunnen maken. Geniet nog maar van de laatste loodjes en een veilige thuisreis