Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Pantanal - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Pantanal

Blijf op de hoogte en volg Ger

13 November 2012 | Brazilië, Pantanal

We zijn in onze laatste lodge in de Pantanal aangekomen, tevens de mooiste. De afgelopen dagen zijn we de hele Pantaneiraweg af geweest. De 1e lodge lag halverwege, de 2e aan het eind en deze aan het begin van de weg en dus ook het dichtst bij de bewoonde wereld. Alles werkt hier, internet, stroom de hele dag en zelfs een koelkast je op de kamer ( wel leeg, maar toch:-) )
We maken elke dag enkele safaris, soms wandelend, soms over de rivier per boot en ook met de safaritruck. Elke keer zen we veel dieren, vnl vogels maar ook andere dieren zoals herten, tapir, otters, slangen en vooral veel capibara,s. Dat zijn hele vreemde beesten, het zijn knaagdieren met een kop van een paard en zo groot als een volwassen hond. Ze leven in groepen en grazen in het land, ze kunnen ook zwemmen en zijn prooi voor kaaimabnen en de jaguar.
De weg, de enige hier, is erg slecht. De gemiddelde snelheid is ongeveer15km per uur. De afstand van de verste lodge tot aan de cuiabarivier is ongeveer40km en daar doen we dan 3 uur over. We stoppen dan wel voor dieren.
Op die grote rivier hebben we 2 dagen rond gevaren vnl om een jaguar te spotten. De 1e dag is dat niet gelukt. De 2e dag waren we nog maar net onderweg en de gids zag er een lopen langs de rivieroever, op jacht. We konden hem of haar ongeveer 10 minuten volgen voordat ie weer het bos in liep. Mooie foto,s kunnen maken daarvan.
Het weer is erg afwisselend, het is wel altijd warm maar omdat de regentijd is begonnen hebben we elke dag wel een onweersbui. Soms blijft er dan bewolking hangen en dat is wel prettig. Als de zon volop schijnt dan is het heel erg warm en is een siesta tussen de middag wel aangenaam. De dieren laten zich dan ook niet zien.
Op weg naar deze lodge zagen we grote groepen kaaimannen zich verplaatsen over het land en de weg, volgens de gids was dat een voorbode van nog meer regen. In februari en maart dan staan alle velden onderwater en is alleen de weg nog berijdbaar.

• 13 November 2012 - 21:04

Nicole En Marc:

Joehoe.... waar blijven die foto's? Of moeten we binnenkort (huh... 2013) weer eens richting Alkmaar komen of .. jullie naar ut Zuude :))Geniet nog maar lekker!!! Veel groetjes van ons uit een herfstig NL.

• 14 November 2012 - 07:27

Sandra:

Wat goed zeg dat jullie zo veel dieren zien en zelfs een jaguar!!. ben een beetje jaloers :)
    veel plezier nog.
    x sandra

• 14 November 2012 - 10:40

Ilone En Henk:

Leuk al die verhalen weer te horen van jullie. Wat heerlijk dat jullie zo genieten van al het moois in de natuur. Ja ja de foto's t.z.t. daar kijken wij naar uit. Het is toch bijna winter dus dat fotoboek is vast snel gemaakt. Weer heel wat anders dan de kou van Nepal. Groetjes Ilone en Henk