dag op zee - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Ger Lugt - WaarBenJij.nu dag op zee - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

dag op zee

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Ger

04 Maart 2024 | Noorwegen, Stavanger

Na het vertrek uit Den Helder om 23.00 uur gingen we naar bed (of moet je zeggen: naar onze kooi). Voor ons is het een bed, een ruim 2 persoonsbed met heerlijke dekbedden. Het schip zou pas maandagochtend aanmeren in Stavanger, dus we zaten zondag de hele dag op zee. We vielen snel in slaap, we merkten niet eens dat we op een schip lagen. Tot ergens midden in de nacht toen ik merkte dat we toch flink schommelden. Dat bleef zo tot de ochtend en we eruit moesten voor het ontbijt. We hadden voor de 1e dag een tijdslot gekregen zowel voor het ontbijt als voor de lunch, dus daar wilden we ons wel aan houden. Ondanks de golven was het ontbijt perfect. Na het ontbijt toch weer gaan liggen en een pilletje (ja dus toch :-)) ingenomen. Dat leek te helpen dus ik kon weer mee naar de lunch. Het zag er zo lekker uit dat ik het niet kon weerstaan, maar na de lunch voelde ik me steeds slechter, daarbij waren de golven hoger geworden. We gingen nog naar een lezing in de barruimte mar halverwege moest ik weg rennen om de lunch en het ontbijt weg te brengen. Daarna direct naar bed en kwam er pas vanmorgen uit toen we in Stavanger aankwamen. Veel geslapen heb ik echter niet. Een schrale troost, we hoorden dat er veel mensen ook ziek waren. Gonda heeft gelukkig weinig last gehad.

In het fjord op weg naar Stavanger werd de zee weer rustig en dan voel je je al snel een stuk beter. Het ontbijt was heerlijk. Om 10.00 uur meerden we aan en konden direct daarna de wal op. We hebben wat rondgelopen. Stavanger heeft een oud centrum waar nog allemaal houten huisjes staan die de eerste huizen waren van de stad. Later, en zeker nadat er olie was gevonden, is de stad erg uitgebreid. We zijn naar het olie museum gegaan waar je kon zien hoe dit zich heeft ontwikkeld. Heel intereesant om te zien. Op de terugweg naar het schip kwam het zonnetje ook nog even door, dus voelde het lekker aan. De temperatuur is ook niet erg laag, het was 7 graden maar met de zon voelde het erg aangenaam.

Elke dag worden er workshops en lezingen georganiseerd aan boord zodat je je niet hoeft te vervelen. Daarnaast de georganiseerde excursies (zoals het olie museum) maar je kan ook nog aanvullende excursies boeken.

De maaltijden zijn geweldig er is zoveel keus en elke dag wisselen de gerechten. Doordat we aan boord toch niet veel bewegen zullen we wel een kilotje aankomen voordat we weer thuis zijn.

Om 16.00 vertrok het schip vanuit Stavanger en is nu op weg naar Kalvag.

• 04 Maart 2024 - 21:29

Mariëtte :

Groene appels werken goed tegen zeeziekte:-)

• 04 Maart 2024 - 21:37

Jean Kleijnen:

Hoi Gonda en Ger,

Heftig zo’n zeereis, zo te horen hebben jullie het ‘goed’ doorstaan, nu genieten van Noorwegen en het noorderlicht.

Groeten van Trudy en Jean

• 05 Maart 2024 - 00:25

Thomas:

Leuk geschreven opa!! Ik hoop dat er meer op komst zijn.

• 05 Maart 2024 - 10:33

Hans:

Zoals altijd tot nu toe geniet ik van jullie belevenissen. Natuurlijk is het niet altijd even leuk. Uiteindelijk komen op die manier de fijne zaken beter uit. Veel plezier en een goeie reis verder. Groeten Hans. [e-1f44b]

• 06 Maart 2024 - 12:27

Peter En Uschi:

Hoi Gonda en Ger,

een mooie reis, we genieten met jullie mee en denken graag terug aan onze reis jaren terug. Nu nog wachten op het noorderlicht, veel plezier en een goede reis verder.

Groeten Peter en Uschi