Landing - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Landing - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Landing

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Ger

11 Maart 2024 | Noorwegen, Finnsnes

Vandaag weer een schitterende dag. Veel zon, wel wat meer wind. Zo'n veschil met de afgelopen dgen. Een van de weterschappers aan boord heeft ons gisteravond uitgelegd hoe dit kwam. Wel een groot hogedrukgebied maar geen zon. De oorzaak is, zoals hij het noemde, De temperatuur inversie. De aarde is koud, sneeuw en ijs. Dit verdampt een beetje waardoor er wolken worden gevormd. Doordat er geen wind staat worden de wolken niet weggewaaid en blijft de temperatuur op de aarde laag met veel wolken. Boven de wolken is het mooi weer met een hogere temperatuur dan onder de wolken. Vandaag met iets meer wind merken we dus direct het effect daarvan. Behalve de zon is ook de temperatuur iets hoger geworden. Ong. 4 graden.

Gisteren kwamen we aan in Finnsnes en gingen direct met de bus naar Storvik. Alle passagiers gingen mee, dus er waren 3 bussen geboekt. Die kwamen alleen niet op de afgesproken tijd en plaats. Bleek dat ze ergens anders stonden te wachten. Dus vertrokken we een uur later. In Storvik zouden we een visfabriek kunnen bekijken en uitleg krijgen, bij een restaurant konden we iets proeven van de plaatselijke gerechten, de derde optie was een bezoek aan een kerk uit de middeleeuwen, dus helemaal van hout gemaakt.

Doordat de bussen telaat kwamen hadden we geen tijd voor de kerk. Wel gingen we naar het restaurant, ze hadden lekker bier en enkele kleine gerechtjes. We wandelden naar de visfabriek waar net een vissersboot aankwam met de vangst van die nacht. 2 grote tonnen met grote kabeljauw. Deze worden in de fabriek verwerkt. We konden zien welke vis er nog meer werd gevangen en wat ze deden met vooral de kabeljauw. Ze hadden ook droogruimten. Voordat ze te drogen werden gehangen werden ze gedoopt in een zout en suiker oplossing. Hiermee werd voorkomen dat er vliegen op zouden komen. De vis die 3 maanden werd gedroogd ging naar Italie. Korter gedroogd bleef in Noorwegen. De koppen gingen naar Afrika, de ingewanden naar Azie. ook hier werden de tongetjes door de plaatselijke jeugd uit de kop gesneden en lokaal gegeten als delicatesse. De vrouw van de visfabriek vertelde dat haar dochter hiermee al begon op haar 6e jaar en verdiende daar in 1 seizoen wel 700 euro mee (is dus beter dan bollenpellen bij ons).

Weer terug naar de bus, weer 1,5 uur in de bus. Bij aankomst bij het schip vertrokken we direct. We zouden 2 dagen doorvaren, weer tussen de eilanden door, dus weinig last van golfslag.

Doordat de wind was opgekomen trok de lucht schoon en konden we om 2100 uur al weer kijken naar het noorderlicht. Om 2200 uur naar bed maar om 0200 uur inde nacht opnieuw een melding. Toen was het noorderlicht goed te zien. op de foto's ziet er dan nog beter uit.

Vanmorgen lekker ontbeten en aan dek gezeten om te kijken naar de besneeuwde bergen. Na de lunch stopte de boot bij een onbewoond eilandje waar we allemaal met een Zodiac bootje naar de kant werden gevaren. Daar konden we rondlopen. Ook konden we zwerfvuil opruimen wat, tot onze verbazing, overvloedig aanwezig was. Voor de diehards onder ons was er de mogelijkheid om een duik te nemen in het poolwater. Je begrijpt dat we daar niet aan hebben meegedaan. Na 2 uur vertrok de boot weer

• 12 Maart 2024 - 09:42

Marianne En Paul :

Wat een afwisselende en interessante reis en . . het Noorderlicht weer gezien. Dat moet prachtig geweest zijn. Ik zou daar graag een stukje nachtrust voor opgeven.

• 12 Maart 2024 - 17:22

Ilone En Henk:

Je moet er wat voor over hebben maar dat is het zo te lezen meer dan waard.

Wat een prachtige ervaringen weer erbij voor jullie.

Behouden vaart voor de rest van de dagen.

Groetjes Ilone en Henk