Noordkaap - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Noordkaap - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Noordkaap

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Ger

09 Maart 2024 | Noorwegen, Honningsvåg

Vandaag zijn we op de helft van onze reis en zijn we aangekomen op het noordelijkste punt.

Elke avond wordt er altijd een sessie gehouden en wordt er teruggekeken op de afgelopen dag en vooruitgeblikt naar de dag van morgen. Gisteren werd gezegd dat het mogelijk was om het noorderlicht te zien ALS de bewolking weg trok. na deze sessie gingen we naar onze hut. we waren amper binnen toen er eenmelding kwam dat het was gezien. Dus wij snel warm aankleden en naar het dek. Jammer genoeg was de bewolking weer terug en begon het ook nog te regenen. We hebben nog een tijdje gewacht maar er veranderde niets, dus weer naar de hut. Het was inmiddels 22.30 uur en we besloten maar te gaan slapen. we lagen in bed en ja hoor weer een melding. Wij snel eruit en naar dek. Toen hadden we meer geluk, door de nog steeds aanwezige bewolking zagen we iets van het noorderlicht. met het blote oog was het lastig te zien, met een camera of gsm ging het beter. Mijn mobiel heeft niet zo'n goede camera maar kon toch iets vastleggen. Bij anderen met een betere camera was het beeld mooier. Maar ja we hebben het gezien en ook vanavond of morgen is het opnieuw mogelijk.

Vanmorgen kwamen we om 9 uur aan in Honningsvag, de haven van het eiland waar de noordkaap is. Om 9.30 vertrokken we met de bus naar de noordkaap. Onderweg zagen we enkele fjorden en veel buitenhuisjes van de noren. Volgens de gids heeft iedere noor wel een buitenhuisje om weg te komen van de grote drukte [e-1f603]in de stad.

Bij de noordkaap waaide het hard en moesten we onze spikes aan omdat er veel sneeuw en ijs lag. Veel is er niet te zien, een monument en een bezoekerscentrum met (natuurlijk) een giftshop en er werd een film vertoond over de noordkaap. Toen de film was afgelopen was het zicht buiten gedaald naar 0. Dus terug naar de bus en naar het schip. Om 5 uur vertrokken we weer. Hopelijk vanavond weer noorderlicht.

• 10 Maart 2024 - 10:53

Mariëtte :

Geweldig dat jullie het Noorderlicht gezien hebben. Het is nog niet zo vanzelfsprekend. Maar wel een bucketlijstdingetje althans van mij[e-1f600]

• 10 Maart 2024 - 13:12

Jean:

Leuk om mee te mogen genieten van jullie reis. Duimen dat het noorderlicht zich nogmaals zal laten zien, geniet van het vervolg van de reis.

Groeten, Trudy en Jean

• 10 Maart 2024 - 13:14

Jean:

Mooi dat het noorderlicht zich laten zien, spannen zo in en uit bed, maar dat geeft extra pret.

Groeten Jean en Trudy

• 10 Maart 2024 - 17:56

Marianne En Paul:

Wat leuk om al een glimp van het Noorderlicht gezien te hebben, dat is ook nog een wens van ons. En jullie hebben nog meer kansen om dat te zien. We zijn benieuwd!