Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Bergen

Door: Ger

Blijf op de hoogte en volg Ger

14 Maart 2024 | Noorwegen, Bergen

Vanmiddag zijn we aan onze laatste etappe begonnen van deze reis, van Bergen naar IJmuiden. Daar hopen we zaterdagmorgen aan te komen.

Na de dag waarop we de landing hadden op het onbewoonde eiland zaten we nog een hele dag aan boord. We moeten tenslotte een grote afstnd overbruggen. Het weer is nog steeds prachtig. We doen niet veel, naast lekker eten lezen we wat in de lounge en kijken naar de eilanden waar we langs varen. Gelukkig is de route zoveel mogelijk binnendoor, waardoor je geen deining van de zee hebt. In de middag hebben we nog een tijdje in de jacuzzi gezeten op het buitendek. Wat een luxe in het warme water en uitkijken over het water.

Als we de volgende ochtend wakker worden is het schip de Sogne fjord ingevaren. Dit is de langste fjord van Noorwegen en ook de diepste. Bij het begin is hij ongeveer 1300 meter diep en dat loopt terug naarmate we verder varen tot ongeveer 100 meter. Om 1200 uur komen we aan bij Fjaerland. Dit is een klein dorpje van slechts 300 mensen. Dit dorpje ligt vlak bij de grootste gletsjer van Europa, de Jostedalsbreen, we kunnen daar een bezoek brengen aan het gletsjermuseum en gaan daarna naar de gletsjer.

We worden weer met een zodiac naar de kant gevaren omdat er geen aanlegsteiger is. We gaan in 2 groepen. Wij zitten in de 2e groep. De 1e groep wordt met bussen naar het Gletsjer museum gebracht en wij konden nog even rondkijken in het dorp. Je begrijpt dat er in zo'n klein dorp weinig te zien is. Ze hebben wel veel 2e hands boekwinkeljes, dat hebben ze nageaapt van een dorpje in Engeland. Van ons zijn ze niet rijker geworden. Het weer was omgeslagen het regende voortdurend zodat we na 20 minuten wel waren uitgekeken en we naar het enige restaurantje gingen waar we iets lekkers hebben gedronken tot ook wij werden opgehaald voor het bezoek aan het museum.

Het was een leuk museum waar ze o.a. een panorama film hadden over de gletsjer.

Bij de gletsjer konden we de bus uit en liepen we naar de voet van de gletsjer, gelukkig hadden we onze spikes meegenomen want het was daar erg glad, de grond was bevroren en erg lag veel sneeuw. Het was lastig om de gletsjer te zien omdat er veel bewolking was en het nog steeds regende. Gelukkig trok de bewolking af en toe even op zodat we het ijs konden zien. Ook hier is de gletsjer de afgelopen jaren flink geslonken.

Nadat de zodiac ons weer aan boord had gebracht vertrokken we naar Bergen waar we vanmorgen aankwamen. We dachten daar de hele dag te zijn maar we moesten om 1300 uur weer vertrekken. Dus vroeg op en de stad in. Bergen is de 2e grootste stad van Noorwegen. We hebben wat rondgelopen in de oude stad die na een brand weer volledig is opgebouwd. Kleine houten huisjes met daarin nu vnl. hotels, restaurantjes en veel souvenirswinkeltjes.

We hadden ook kaartjes gekregen voor een ritje met de kabelbaan naar de top van 1 van de 7 heuvels die Bergen omringen. Juist door die bergen regent het erg veel en vaak in Bergen. Gemiddeld zo'n 200 dagen per jaar. Je ziet ook iedereen met een paraplu lopen. We hadden mazzel, het grootste deel van ons bezoek was het droog en als het regende dan was dat motregen. We hadden een goed uitzicht over de stad op de top van de berg. We hebben ook door nog wat winkelstraten gelopen voordat we teruggingen naar het schip.

We varen nu op weg naar IJmuiden, vlp. nog op de binnenroute maar aan het eind van de middag zullen we toch de noordzee opgaan. Ondanks dat ze voorspellen dat het meevalt met de wind en de golven hebben we toch maar, uit voorzorg, een pil ingenomen. Hopelijk helpt dat ons als we de overtocht maken. Vnnacht, morgen en morgen nacht op zee en dan zaterdag ochtend in IJmuiden. Verwacht wordt dat we daar om 0800 uur aankomen.

• 14 Maart 2024 - 20:30

Ilone En Henk:

Geniet nog even van de reis en het eten.

Zo te lezen in jullie verslagen is het weer een prachtige reis geweest met unieke ervaringen. Fijn voor jullie!

Groetjes Ilone en Henk

• 15 Maart 2024 - 08:07

Marianne En Paul :

We hebben weer genoten van jullie bijzondere thuis. Goede reis naar huis.

Marianne en Paul