Jardin 2 - Reisverslag uit Jardín, Colombia van Ger Lugt - WaarBenJij.nu Jardin 2 - Reisverslag uit Jardín, Colombia van Ger Lugt - WaarBenJij.nu

Jardin 2

Blijf op de hoogte en volg Ger

20 November 2014 | Colombia, Jardín

De dag na de wandeling bezochten we een koffieboerderij. Daar werd uitgelegd welke koffie werd verbouwd en hoe de bonen werden verwerkt. Heel leuk om te zien. Daar hoorden we ook dat zowel Starbuck als Nespresso alleen de laagste kwaliteit koffie inkopen. Er zijn 3 gradaties van kwaliteit.
De tocht naar de boerderij werd gedaan met kleine jeeps, er konden en mochten 7 personen in de jeep, of hing eraan. We hadden 2 jeeps waarvan er 1 onderweg onderdelen verloor. Dat was op een gegeven moment niet meer te repareren zodat de andere jeep 2 keer moest rijden om de mensen weer op te halen.

Na het bezoek aan de boerderij vertrokken we uit Salento en gingen op weg naar de volgende lodge, een prachtig omgebouwde finca met zwembad en grote tuin. We kwamen vrij laat aan om nog te zwemmen.

De volgende morgen hadden we een excursie in een natuurreservaat en je snapt het al, vroeg op. Om4.30 uur ontbijt en daarna vertrek. Na 3 uur kwamen we eraan waar we met een gids het gebied bezochten. Heel mooi en we zagen veel vogels.
Na de 2e nacht in de finca vertrokken we voor een lange reisdag naar een natuurgebied in het departement Choco. We hoorden dat hier de Farc nog actief is maar hebben daar gelukkig niets van gemerkt. De reis duurde extra lang omdat op de route in een dorp een jaarfeest werd gehouden, dus was de doorgaande route gestremd en moest de chauffeur via kleine achteraf straatjes weer terug komen op de route.
Choco is het natste gedeelte van Colombia dus datbeloofd wat. Achteraf is get gelukkig meegevallen, wel wat regen en onweersbuien gehad maar daar waren we ondertussen wel aan gewend.
Hier hebben we ook weer diverse wandelingen gemaakt door de bijzonder mooie bossen. Op deze hoogte zijn het allemaal nevelwouden, dus veel mossen in de bomnen en bromelia ,s. De 2e avond viel de stroom uit in enkele kamers dus moesten we met een kaars en hoofdlamp onze kamers opzoeken.

Toen weer terug naar de bewoonde wereld, deels dezelfde route dus ook weer doir het stadje van het feest. Waren we net het stadje uit werden we tegengehoiuden door de politie. Er was een wielerronde aan de gang en die ging over dezelfde weg die wij moesten rijden. Dus 3 uur stilstaan. Wij gingen ondertussen naar het centrum om wat te delen in de feestvreugde.

Door de vertraging kwamen we later aan in Jardin dan gepland. Maar toch direct door naar de plaats waar de rotshaan vaak is om te balsen. En ook nu was hij daar en konden we nog een uur genieten van deze mooie rode gekkeurde voigelks en hun balsgedrag. De vrouwtjes hebben we niet gezien.

Ook vandaag weer een excursie door het bos hier. De gids had een ontbijt gemaakt en we bleven de hele dag in het bos. De lunch werd later gebracht.

Terug in Jardin hebben we nog een biertje gedronken op het bijzonder mooie en levendige plein.
Daar zagen we ook de chauffeur van de bus, die vertelde dat de wielerronde ook naar Jardin komt morgen. En om nu te voorkomen dat we op weg naar Medellin weer vast komen te staan vertrekken we morgen op tijd (6 uur).

• 20 November 2014 - 14:15

Trudy:

Nog even melden dat we weer helemaal in de serie zitten. X